.

.

Wednesday, October 22, 2014

Jeruk Asam Mangga / pelam


Assalamualaikum

dengaq tajuk entry pon dah kecur liur kan
apa tah lagi makan dia
sejak dua 3 menjak jadi viral kot fb ni
MG pon nak la try wat
lagi pon memang suka sangat makan benda masam-masam ni

selalu kalu pi jusco kan ada orang jual kat bahagian foodcourt tu
tapi yang tu biasanya jambu batu ja kan
terfikir macam mana la depa wat sedap sangat ni
la ni dah tau wat haruslah cuba

nak juagak boh lam balang..leh ja nak guna bekas lain kan.hehehe
bahan-bahannya sangant mudah

Mangga Muda
Asam boi
Garam
Gula
Cili padi

Cara penyediaan
1. potong mangga muda kecil-kecil (ikut kreativiti anda nak potong bentuk apa pon)
2. basuh bersih
3. Toskan sehingga kering
4. masukkan 4 sudu gula ke dal;am hirisan mangga ( depend kemanisan yang anda mau)
5. Masukkan 1 sudu garam kecik ( depend kemasinan yang anda mau)
6. Masukkan asam boi ( bagi MG better cari asam yang kurang masin)
7. Masukkan hirisan cili padi (nak pedas boh lebih naa..)
8. Gaulkan dan masukkan ke dalam peti sejuk selama 5-6 jam

MG tak sempat tunggu 5 6 jam pon
time-time tu jugak makan
sedap sangat
orang pompuan memang suka asam!
En. Gold pon bertambah makan
sebab kami sekeluarga tak sihat, pahit mulut
jadi leh makan asam ni lega sikit

jadi anda semua buleh la cuba
pasni MG nak try nagn jambu batu lak.

2 comments:

  1. Saya ada jual Jeruk Pelam Asam Boi Banjir untuk sekitar Seri Hartamas, Bukit Kiara, Mutiara Damansara, Manjalara, Gombak dan Kuala Lumpur

    Jeruk Pelam Asam Boi Banjir ini dibuat dengan penuh citarasa. Anda pasti berselera, Dijamin Bersih & Halal. Saya mempunyai stok buah pelam/ mangga muda yang segar dari ladang dibuat mengikut tempahan semasa.

    Ada 2 saiz bekas :

    Saiz kecil - RM 5.00
    Saiz Besar - RM 10.00
    Saiz ikut kilo bagi majlis 15.00
    Beli banyak ada diskaun lagi.

    ★ boleh request tahap kepedasan★
    - Extra pedas
    - Sederhana pedas
    - Kurang pedas

    Hubungi saya @ sms @ Whatsapp : Kak Nor 0173837039
    Saya suka berhubung whatsapp untuk tempahan segera.

    Penghantaran adalah percuma bagi tempat yang dinyatakan.Selain daripada itu dikenakan bayaran penghantaran.

    http://jerukpelamasamboi.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. malam-malam tengok pun dah kecur..
    salam perkenalan :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails