.

.

Wednesday, September 22, 2010

Kebenaran Taugeh



Ni ada 1 cita yang cik gold dapat lam fb pagi td, disebabkan antara makanan cik gold adalah char koey teaw dan bihun soto, taugeh semestinya jadi kegemaran cik gold jugak!!


adakah cik gold perlu berpuasa dari memakan makanan kegemaran cik gold???

atau cik gold perlu tanam sendiri taugeh-taugeh tersebut???

huhu...pening-pening!!





mari kita baca apa yang mungkin ada lam taugeh yang kita makan tu...huhuhu!!

Mesti ramai suka makan taugeh. nak pulak campur dlm char kuey teow.
hmmm rangup... tapi nak beli taugeh tu kene buat eksperimen dulu la.

beli sket, jgn makan dulu sebaliknya simpan dulu utk 3 hari. pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari camane. dan kalau boleh jgn beli taugeh yg kaler putih berseri tu.

kepututsan yg mungkin boleh didapati...
lepas 3 hari bau taugeh tu hanching semacam.
bermakna taugeh tu disiram dgn urine aka air kencing.
dan air urine tu la jugak menyebabkan kaler putih berseri.
kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera senang aje.
kaler dia mcm kekuningan sket dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya
langsung tak guna urine sebagai baja.

ni info dari pegawai opis aku yg pernah buat lawatan ke pusat2 penanaman
taugeh dibeberapa negeri tertentu yg diusahakan oleh cha ya nun alip.
siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok2
taugeh tu.

dan kenapa taugeh jodik mangsa?
sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat2 terus dlm
batangnya.
tak spt sayuran lain iaitu sayuran2 berdaun hijau yg mengalami fotosintesis
semasa proses
penyerapan baja atau dgn erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu
barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan utk penyerapan zat2
dari baja.

tak mcm taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan
tumbesaran bukan secara fotosintesis.
tu sbbnya kalau simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham...

so bagitau la kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh2
hanching
dgn taugeh2 bumiputera.

apa lagi, mari kita sapot barangan keluaran bumiputera...

kalau bukan kita yang sapot sapa lagi nak sapot??


17 comments:

  1. alamak cikgold camno nk makan taugeh ni... tq 4 d'info...alahai depa ni xde keje lain ke nak buat.. potong stim org nak makan taugeh je kan..

    ReplyDelete
  2. euuuwww...luckily i don't eat taugeh....hahaha..neway thanks for d info..

    ReplyDelete
  3. erkkkk baru ku sedar...nice info!!

    ReplyDelete
  4. i love tauge!!! nice site salam kenal sahabat =)

    ReplyDelete
  5. aku suka makan taugeh..
    adehhh..kalo macam ni cik gold tanam lah taugeh ye..

    nanti saya beli.

    :)

    ReplyDelete
  6. adess.. owh nih lah rasi taugeh ya...
    hahahah.. aku mmg mkn pon :) sedap kan..

    ReplyDelete
  7. ooooo baru angah tahu kalau tidak tak tahu punnnn.. patut la.....
    thanks yer cik gold info uuu hehehe cayokkkkk

    ReplyDelete
  8. naik kembang tekak bila tkenang kembali saat terakhir makan taugeh..warrkk..

    ReplyDelete
  9. fuh,, nasib baek fatin xmkn taugeh..
    selamat..^_^

    ReplyDelete
  10. ye ke? xda benda len ke nak wat baja?

    kalo baja taik2 tuh xpe ke kita makan cik gold?

    ReplyDelete
  11. klu baja x pa kot sebab dia terus ke tanah, pokok x serap, ini taugeh ni stail menyerap air, jd bila air kencing kita seram dia terus serap air tu la..hehe..

    ReplyDelete
  12. euww!
    geli gila laa. kotor.
    nsb baek sy x suka mkn togey.
    lepas ni mmg x makan langsung larh.

    ReplyDelete
  13. hahahaha tapi bukan taugeh nie ubat subur yang terbaik ke?

    ReplyDelete
  14. ye ker..
    nsb bek mmg ta suke mam..

    ReplyDelete
  15. erkkk.. iyer ker.. adeeesss.. peberet tu.. patut arr sedap jer makan.. kangkuangkuang!! tapi taugeh ni byk khasiatnye.. lalu ke makan taugeh lepas ni hikhik!! kembang tekak dah ni..

    ReplyDelete
  16. nasib baik koi mmg musuh ketat dgn taugeh...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails