.

.

Tuesday, August 31, 2010

Hati-hati ketika Makan Bihun





Raya ni mesti ramai yang nak wat umah terbuka kan??dari sekarang ni dah pikir nak masak pa.


ada nak wat nasi beriani la, laksa la,bihun la...serta macam-macam jenis kuih muih


cam umah cik gold,selalu wat bihun sup (^_^) sebab cik gold suka sangat makan tu, dan selalu tak pikir pon samada bihun itu halal dimakan atau tidak..

ya la..bihun kan dibuat dari tepung ja, mestilah halal kan??

tapi, halalkah???


???

???

???

wahai penggemar bihun sekalian, halalkah bihun yang kamu makan suma tu???


ha...mari kita baca cita kat bawah ni...


BIHUN CAP KETUPAT

BIHUN CAP LANGSAT

BIHUN CAP KETUPAT

BIHUN CAP CILI

BIHUN CAP CABAI BURUNG

confirm 100%

17hb SEPTEMBER 2007


PERHATIAN KEPADA SEMUA PENGGUNA-PENGGUNA ISLAM DI MALAYSIA !!
TERHADAP JENAMA-JENAMA KELUARAN KILANG BIHUN BERAS INDAH SDN. BHD. (TASEK GELUGOR, SEBERANG PRAI)!!


PULAU PINANG – Sebuah kilang memproses bihun dan laksa iaitu KILANG BIHUN BERAS INDAH SDN. BHD. ( Co. No. 365216-T) yang terletak di :-

Lot 1123,
Tingkat Selamat 6
Kampung Selamat, Tasek Gelugor
Seberang Prai
13300. P.Pinang.

Kilang yang berkeluasan 4 hingga 5 ekar bertindak menipu dan mengaburi pengguna serta orang ramai dengan meletakkan tanda halal sendiri dalam tulisan jawi/rumi. Malahan kilang yang mengeluarkan jenama CAP CILI, CAP KETUPAT, CAP LANGSAT dan CAP CABAI BURUNG ini TIDAK PERNAH mendapat kelulusan logo/cop halal dari JAKIM. Malah permohonan mereka untuk sijil pengiktirafan pernah di tolak pihak Majlis Agama Islam Pulau Pinang.

3.5 kg bihun CAP KETUPAT

3kg bihun CAP CABAI BURUNG


Bihun atau laksa CAP CILI, CAP LANGSAT dan CAP CABAI BURUNG



Cop halal yang tidak pernah mendapat kelulusan

Apabila logo atau cop halal kelihatan di bungkusan produk makanan, ia menunjukkan suatu perihal dagangan yang dipakai bagi makanan itu iaitu 'Halal', 'Ditanggung Halal' atau 'Makanan Islam' atau difahami bahawa orang-orang Islam dibenarkan oleh agama mereka memakan makanan tersebut. Logo halal yang sah dari JAKIM mempunyai

a) bintang berbucu lapan di tengah-tengah bulatan;
b) perkataan Arab – "
حلآل " di tengah bintang;
c) diikuti tulisan rumi "HALAL";
d) bulatan logo tertulis perkataan " Malaysia " dalam tulisan Rumi dan
ماليزيا dalam perkataan Arab;
e) dua bintang kecil berbucu lima diletakkan bagi memisahkan tulisan rumi dan perkataan Arab tersebut.

Manakala logo halal JAIN/MAIN:
a) di bawah tulisan rumi "HALAL" terdapat kod pendaftaran logo halal bagi negeri:
i. huruf "H" yang bermaksud Halal
ii. nombor kod negeri mengikut Jabatan Pendaftaran Negara
iii.contoh : H-10
'H' bermaksud Halal
'10' melambangkan kod pendaftaran negeri Selangor


Cop logo halal yang benar


Oleh itu, bagaimana persoalan ini terjadi?

Lebih memeranjatkan lagi, terdapat pusat ternakan babi yang keluasannya lebih kurang 2 ekar yang mampu menternak beratus ekor babi dalam satu masa bersebelahan kilang bihun tersebut dan hanya dipisahkan dengan pagar.. Betapa dekat dan hampirnya kilang memproses bihun ini dengan pusat ternakan babi sehingga berkongsi pagar. Pastinya keadaan kawasan tersebut tidak dapat digambarkan dan tidak INDAH seperti nama kilang tersebut lebih tepat lagi 'INDAH KHABAR DARI RUPA '. Dan ini lari dari cop halal yang digunakan kerana premis makanan bersebelahan kawasan najis. Diketahui, pemilik Kilang Bihun Beras Indah dan pusat ternakan babi mempunyai hubungan persaudaraan dan tidak perlu terkejut segalanya mereka berkongsi bersama sepert! i pagar, longkang , saluran air bumbung dan juga sistem kumbahan.




Keadaan di dalam pusat ternakan babi yang bersebelahan kilang BIHUN BERAS INDAH Sdn Bhd, Tasek Gelugor, Seberang Prai Utara.

Gambar pandangan dari ladang kelapa sawit. Anak panah kiri menunjukkan kilang BIHUN BERAS INDAH dan anak panah kanan menunjukkan pusat ternakan BABI dan mereka juga berkongsi saluran air dari bumbung.

Difahamkan pihak kilang tersebut mendapat bekalan air untuk memproses bihun dan laksa dengan cara menyedut air dari bawah tanah bagi menjimatkan kos. Pernahkah anda terfikir kesucian air yang digunakan? . Bagaimana pula dengan keadaan bihun yang diproses dengan meggunakan air yang pastinya sedikit sebanyak mengandungi air najis. Ini seumpama kita memakan najis babi dan sekali lagi bertentangan dengan cop halal yang digunakan kerana memproses menggunakan alat yang tidak bebas dari najis. Kita sebagai pengguna beranggapan bahawa dengan memakan bihun cap cili atau apa- apa sahaja cap, kita tidak perlu ragu-ragu! seperti kita memakan daging yang berkemungkinan merupakan daging babi. Malangnya tanpa kita sedari kita telah menikmati dengan enaknya bihun perisa babi. Apakah perasaan pengguna yang telah menikmati bihun tersebut. Betapa jijik dan kotornya perasaan para pengguna. Selain itu, pusat ternakan babi yang terletak bersebelahan kilang ini hanya dipisahkan dengan pagar dan mereka turut disyaki berkongsi sistem kumbahan yang sama.


Sistem kumbahan yang terletak berdekatan


Saluran paip yang menuju ke sistem kumbahan


Saluran paip air yang menyedut air dari sumber bawah tanah

Figure 9 Paip air di dalam gambar sebenarnya telah di kunci ketat dan saluran air yang tersembunyi merupakan sambungan untuk sumber air bawah tanah

Bagaimana pula dengan suara hati penduduk tentang pencemaran bau yang langsung tidak menyenangkan? Sejauh lebih 2 km bau busuk dari pusat ternakan babi tersebut boleh dihidu. Bayangkan penerimaan dan penderitaan yang ditanggung penduduk setempat selama ini. Kita tidak perlu terkejut sekiranya kesihatan penduduk terjejas akibat pencemaran bau dari kandang penternakan babi.

Selain daripada itu juga, kerana ingin mengaut keuntungan, terdapat segelintir peniaga tempatan sering menyalah gunakan atau mengambil kesempatan dengan membeli produk dari kilang tersebut. Lebih memeranjatkan lagi terdapat pembeli atau pemborong yang beragama Islam seringkali dilihat! datang ke kilang tersebut membeli hasil keluaran mereka Adakah pembeli ini hanya memandang ringan keadaan sekeliling atau tidak pernah tahu kewujudan pusat ternakan babi yang terletak bersebelahan kilang tersebut atau mereka ini tidak pernah sensitif dengan HALAL & HARAM? Sanggup sungguh mereka mengkhianati saudara sesama Islam mereka atau dengan kata lain betapa tidak berilmu dan jahilnya rakyat Malaysia yang beragama Islam tersebut!!

Kelihatan pemborong yang beragama Islam turut membeli produk keluaran Kilang Bihun Beras Indah tersebut

Lagi penipuan yang Kilang Bihun Beras Indah lakukan dengan meletakkan alamat pendaftaran syarikat iaitu:-

1-G-2,
Sri Pelangi, Jalan Bukom,
10150 Penang
.

Bungkusan bihun yang berbeza dengan alamat sebenar untuk tujuan mengelirukan pihak pengguna. Sepatutnya pemilik yang ingin mendaftarkan kilang mereka perlu meletakkan alamat kilang mereka seperti kilang BIHUN BERAS INDAH meletakkan alamat mereka di Jalan Tingkat 6, Kampung Selamat . Mengapa mereka ingin mengelak dengan meletakkan alamat lain? Ini kerana Kampung Selamat memang dikenali ramai dengan kawasan penternakan babi yang sangat besar


Jika dilihat begini, bagaimana kilang ini berjaya mendapat lesen?

Alamat yang tertera pada bungkusan tidak sama dengan alamat kilang Bihun Beras Indah bagi tujuan menutup atau mengaburi pengguna

Yang menjadi tanda tanya, bagaimana Kilang Bihun Beras Indah Sdn. Bhd. ini boleh mendapat kelulusan Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP) memandangkan pusat ternakan babi ini telah wujud lebih dari 10 tahun dan atas alasan apa kilang Bihun Beras Indah ini dibenarkan beroperasi? Adakah mereka telah disuap atau disogok? Ataupun dengan kata lain rasuah di bawah meja? Tidak pelikkah anda bagaimana mereka boleh membuka kilang tersebut dan bertahan hingga ke hari ini? Mustahil sama sekali jikalau kita fikir dengan kepala otak kita sendiri. Tidak logik!!!!!!

Malahan, menurut sumber yang diperolehi, kira-kira 2 tahun lepas iaitu dalam tahun 2005 pihak Kementerian Perdagangan da! n Hal Ehwal Pengguna - P.Pinang, Jabatan Kesihatan Negeri P.Pinang dan Majlis Agama Negeri P.Pinang pernah membuat serbuan terhadap kilang bihun Beras Indah tersebut. Malangnya sehingga kini kilang ini masih mampu beroperasi seperti biasa. Mengapa keadaan ini terjadi? Perlukah mereka diserang beribu kali baru boleh ditutup atau kerajaan kita terlalu lembut dan kalah dengan sebuah kilang bihun?!!

Penipuan seterusnya, kilang ini juga mengeluarkan produk bihun dan laksa yang berjenama CAP CILI, CAP KETUPAT dan CAP LANGSAT untuk dua pelanggan tetap beliau iaitu:-



KIM LOONG HUAT SDN. BHD.
yang beralamat No.3565, Jinjang Utara , 52000 K.L

dan


ZAKARIA DAN ANAK-ANAK SDN. BHD.

yang beralamat No. 22,24,26,
Tingkat Perusahaan Utama 1,
Taman Perindustrian Bukit Tengah , 14000
Bukit Mertajam.

Kilang Bihun Beras Indah Sdn Bhd
masih mengeluarkan bihun di bawah nama Zakaria Dan Anak Anak Sdn Bhd, iaitu Cap Langsat, meskipun sudah sekian lama syarikat ini tidak lagi beroperasi.

Jika diteliti, kedua- dua produk ini juga mempunyai tanda "halal" dalam tulisan jawi dan rumi.

Dimanakah kuasa yang dapat menghalang perbuatan ini!!! JAKIM ?? KPDNHEP ?? ataupun MPSB itu sendiri .

Kerajaan wajib menguatkuasakan undang-undang yang lebih tegas serta memastikan bahawa sebarang penggunaan Tanda, Logo, Cop mahu pun perkataan rumi atau jawi yang memberi maksud Suci, Bersih, Makanan orang Islam atau Ditanggung Halal yang tidak diluluskan oleh pihak JAKIM wajib dikenakan tindakan mahkamah. Jika tidak dikawal dan masih berterusan ia akan memberi kesan negatif kepada Negara Malaysia memandangkan Negara kita merupakan Negara Islam dan pengeluar produk HALAL di dalam dan di luar Negara.



Lakaran kasar kawasan kilang BIHUN BERAS INDAH SDN. BHD.



Gambar hadapan KILANG BIHUN BERAS INDAH SDN. BHD.


KILANG BIHUN BERAS INDAH SDN. BHD.

Pandangan tepi kanan kilang BIHUN BERAS INDAH – betapa luas dan besarnya kilang ini

Ladang kelapa sawit yang berjiran sebelah dengan kilang BIHUN BERAS INDAH dan kandang penternakan babi



Pandangan 2D dari jalan utama


Dibelakang semak kira-kira 30m ini terdapat kandang babi


Betapa kotornya kilang BIHUN BERAS INDAH


Parit menjadi tempat perkongsian sisa kumbahan babi dan bihun

Saluran paip air

Pandangan dari hadapan dan papan tanda Kilang Bihun Beras Indah Sdn. Bhd

Sumber: Dari: http://www.myjakim.blogspot.com/


dari kita sibuk memkayakan bangsa lain, baik kita beli dari bangsa sendiri...

banyak kedai bihun orang melayu, dijamin halal dan sedap

kita ja nak guna atau tak


13 comments:

  1. Uishhhh bila baca entry ni n tengok gamba2 semua.. terus geli n nak muntah. Saya memang peminang bihun. Next time kalau nak beli, kena check betul2 jenama bihun tu. Anyway, thanx for sharing! XD

    ReplyDelete
  2. salam...sya pun suka bihun..tp biasa beli yg cap masjid je..lupa dh nama ape..malas nk cek kt dapur...

    tp tk tahula yg kt kedai guna jenama apa...rasa cam tk selera la pulak nk beli kat kedai...

    ReplyDelete
  3. ya allah baru angah tahu selama nie tak tahu pun... apa2 pun thanks for infoo

    ReplyDelete
  4. Subhanallah!

    Iskh mcm nie pon boleh... by the way tq for the info...

    ReplyDelete
  5. uwaaa.. cik gold.. thnk ya...
    pasni kena hati2 :(
    takot nak mkn bihun da :(

    ReplyDelete
  6. geram pulak bile bace n3 ni..rase macam kite diperbodohkan oleh bangsa lain dgn sewenang2nye..pihak atasan buat ape..goyang kaki je ke..adoiiii...geram..geram...

    *sory..emo sudah...**

    ReplyDelete
  7. yeke? seb bek aibaks pakai bren sitting elephant..ehe

    ReplyDelete
  8. tq info..usaha pemba**an mereka terhadap kita mmg x putus2..hati2lah

    ReplyDelete
  9. alamak bihun sup utara!oh tidak...

    ReplyDelete
  10. uish..mntak jaoh la dr seme nie..

    ReplyDelete
  11. salam..hmm..akhir zaman..prkara halal dan haram dh d pandang ringan oleh umat Islam..moga insaf la cepat2.

    ReplyDelete
  12. time atas perkongsian..tak penah beli brand yg kat atas..tp kat kedai makan sapa tau kan..huhu..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails